Chinese bewegingsleer

Hoe is een les Chinese bewegingsleer opgebouwd?


De les start met een opwarmingsreeks waarbij alle gewrichten worden losgemaakt zodat de Qi vrij kan stromen.  Hierbij ligt ook het accent op een juiste ademhalingstechniek.  Daarna komen de Qigong oefeningen aan bod waarbij we de meridianen rekken en de Energie zuiveren.

De lange vorm van Taiqi wordt opgesplitst in 3 oefenreeksen.  Het is de bedoeling dat we een volledig jaar spenderen aan het instuderen van de eerste reeks.

We sluiten af met ademhalingsoefeningen of meditatie.

De les duurt 1u.  Momenteel loopt er een lessenreeks op maandagnamiddag (van 14u45 tot 15u45) in zaal Welriekende (Felix Sohiecentrum te Hoeilaart 2de Verdiep) en op maandagavond (19u30 tot 20u30) in zaal Welriekende (Felix Sohiecentrum). Vanaf het schooljaar 2018-2019 is er, in samenspraak met de Sportdienst van Hoeilaart, een nieuwe lessenreeks voor senioren (55+) van 10u30 tot 11u30 en dit op woensdag.




Medische Qigong en Tai Qi



Wat is Qigong?


Qigong is een oude traditionele bewegingsleer (3000-2000 v. C.) die zijn oorsprong vond in China.

Letterlijk betekent Qi levensenergie. Bij Qigong doet men aan oefeningen waarbij we de energie in ons lichaam cultiveren.

Medische Qigong zijn oefeningen die onze eigen vitaliteit doet toenemen door een intern evenwicht te herstellen of te bewaren.


Wat is Tai Qi?


Tai Qi Chuan is de martiale krijgskunst die van generatie op generatie werd doorgegeven om in principe zijn eigen grondgebied te verdedigen.  Door het afweren van de vijand, gebruikt men de vrijkomende energie om de aanvaller uit te schakelen.  Er zijn diverse scholen en dus diverse vormen.  We zullen ons toeleggen op de lange vorm (108 bewegingen) Snake style (hierbij worden de bewegingen geaccentueerd door het naar binnen en buiten brengen van de borstkas).


Wat zijn de effecten van deze bewegingsleer?


Bij deze lichaamsoefeningen creƫert men een evenwicht tussen Yin en Yang, waardoor de Geest ontspant.

Door nadruk te leggen op de Ademhaling brengt men zuurstof naar alle cellen van ons lichaam en wordt de CO2 afgevoerd (waardoor een snel herstel optreedt).

Door deze oefeningen leert men zijn emoties te kanaliseren en zodoende de wijsheid naar boven te laten komen.  Dit is het meditatief aspect van bewegen.

Door een vredige Geest in een ontspannen lichaam en een correcte Ademhaling, kan men de levensenergie (=Qi) naar alle delen van het lichaam verspreiden.

Regelmatig beoefenen van deze 2 bewegingsvormen zorgt voor een grotere bewegingsvrijheid, grotere kracht, verbetering van de botdensiteit, een beter evenwicht en coƶrdinatie en een duidelijke stressvermindering.

Deze verbetering van de gezondheid leidt men af uit daling van de bloeddruk, betere cholesterolwaarden en hormoonspiegels, een  betere immuniteit en vermindering van chronische pijnen.

Qigong en Taiqi zorgen voor een preventief en curatief effect op de gezondheid. (lees verder onder de foto)